Nieuwsbrief Energie- en Waterarmoede
en Woonkwaliteit 06|10|2021 |
|
Uitbreiding sociaal energietarief eerste buffer tegen energiearmoedeDe energieprijzen die plafond na plafond doorbreken veroorzaken (terecht) grote onrust bij de brede bevolking, maar bij mensen in armoede is de paniek niet ver weg meer. Met de winter voor de deur dreigen gezinnen kopje onder te gaan als de huidige prijsstijgingen aanhouden. Daarom vragen het Belgisch Netwerk Armoedebestrijding (BAPN), het Netwerk tegen Armoede en Samenlevingsopbouw maatregelen op korte en lange termijn om de strijd tegen energiearmoede op te voeren. Die strijd is de verantwoordelijkheid van alle beleidsniveaus in ons land. Van België over de regio’s tot de lokale besturen. Energetische renovatie op de private huurmarkt? Het kan!Onnodig te zeggen dat er nog heel wat klimaatwinst te boeken is met renovatie van woningen op de private huurmarkt. Maar hoe overtuig je als huurder met een bescheiden inkomen de verhuurder om te investeren in isolatie, zonder dat de huurprijs van de woning dan drastisch verhoogt? In het project Energieke Dorpen is opbouwwerker Mieke Van Poucke tussenpersoon. Ze brengt verhuurders op de hoogte van regelgeving en premies, geeft woon-en energietips aan huurders en bouwt zo een vertrouwensband op met zowel huurder als verhuurder. Ook tijdens de renovatiewerken blijft ze met hen in contact. Leer meer op de site van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen Consumentenbescherming en de energiemarkt – geen goeie matchDe energiemarkt wordt alsmaar ingewikkelder. Voor veel consumenten is de veelheid van energiecontracten een onoverzichtelijk kluwen. En al zeker voor de meer kwetsbare klanten, die niet zelden het slachtoffer worden van oneerlijke praktijken bij deur-aan-deur-verkoop, verkoop op afstand of televerkoop. Het ‘Akkoord: de consument in de vrije elektriciteits- en gasmarkt’ (ook wel het ‘consumentenakkoord’ genoemd), tracht bakens en lijnen uit te zetten. In juni 2021 werd aan Samenlevingsopbouw gevraagd het bestaande consumentenakkoord (2018) te evalueren. Meldingen van wanpraktijken … het is schering en inslag in onze energieprojecten. Oók door de leveranciers die het consumentenakkoord ondertekenden. En de klachten die bij ons terecht komen, zijn slechts een uiterst klein topje van de ijsberg. Er schort wat aan de opvolging en controle van de praktijk op het terrein. Bovendien moet de consument zelf actief stappen zetten naar de klantendienst van de leverancier en later eventueel naar de federale ombudsman energie. Maar net de meest kwetsbare klanten, die gemakkelijk slachtoffer zijn van wanpraktijken, durven niet te reageren, of weten niet dat ze klacht kunnen indienen en hoe. Ondersteuning en begeleiding zijn hierbij onontbeerlijk. Niet in het minst door de (schuld)hulpverlening. Het is dan ook noodzakelijk dat de federale overheid (buiten de scope van het consumentenakkoord), voor de OCMW’s extra middelen en personeel voorziet om een goede en proactieve hulpverlening uit te bouwen i.f.v. van energieconsumenten, en bij uitbreiding voor consumenten van nutsvoorzieningen, om energie- en waterarmoede te voorkomen. Onze adviezen:Deur-aan-deur-verkoop, verkoop via telefoon, verkoop buiten de onderneming
Verplichte mededeling van het goedkoopste tarief
Forfaitaire vaste vergoeding
Stilzwijgende verlenging van het contract
Factuur
Switch
Hoe klinkt de klimaatstem van MIA?Hoe zien mensen in armoede hun rol in de energietransitie? Met het project “De Klimaatstem van MIA” (MIA = mensen in armoede) zoeken we een antwoord op deze vraag. We doen dat samen met vier Kempense verenigingen waar en het woord nemen (Alarm, ’T ANtWOORD, Ons Huis en De Fakkel). Op 16 september gingen mensen in armoede in gesprek met onze critical friends, professionals die dagelijks werken aan de energietransitie. Het resultaat was een voormiddag boordevol boeiende en leerrijke werkgroepen en discussies! Project gerealiseerd met de steun van de Koning Boudewijnstichting. Binken weten Beter!Met het project Binken weten beter! vergroten we de kennis de energiemarkt en energiecontracten in Turnhout. We doen dit door (kwetsbare) burgers én diensten te informeren over de trukendoos van de deur-aan-deur verkoper en verkoop op afstand. Daarnaast zetten we burgers aan tot het (laten) uitvoeren van betrouwbare leveranciersvergelijkingen (zoals de V-test van VREG). Tot slot trekken we de wijk in met de binken-weten-beter bakfiets. Op die manier ondersteunen we (kwetsbare) burgers in de keuze voor het meest voordelige energiecontract. Het project loopt 1 jaar met de steun van de Stad Turnhout. |
|
Verantwoordelijke uitgever: |