Samenlevingsopbouw Met steun van de Vlaamse Overheid
Nieuwsflash Energie- en Waterarmoede
en Woonkwaliteit

04|05|2020

Lage energietarieven – DOE DE SWITCH!

Evalueer NU je energiecontract én dat van je cliënten. Want zowel de prijs van elektriciteit als die van aardgas staat HISTORISCH LAAG. Een makkelijke manier om geld te besparen toch?!

Mede door de coronacrisis staan de energieprijzen op een historisch laag niveau. We raden je dan ook aan om nu online vergelijkende tests te doen. Iedereen kan zaakjes doen. Of je nu een oud contract hebt of nog maar recent overschakelde naar een nieuw contract, het maakt niet uit.

Let wel: twee groepen mensen kunnen of hoeven niet te veranderen.

  • Iedereen met sociaal tarief krijgt sowieso bij gelijk welke leverancier hetzelfde laagste tarief van België.
  • Iedereen die klant is bij Fluvius kan niet switchen naar een andere leverancier, tenzij alle schulden vereffend zijn. Deze mensen betalen het helaas veel te dure ontradingstarief. (meer daarover in een volgende nieuwsbrief)

Zelfs al blijf je klant bij je huidige leverancier voor hetzelfde 'product', dan nog kan je minstens zo'n 130€ besparen voor elektriciteit en 90€voor gas op je jaarfactuur. Wie van een 'slapend' duur contract switcht naar een goedkopere leverancier kan zelfs tot 1000€ besparen.

Twee online tools zijn hierbij handig.

  • De CREG-scan vergelijkt het contract dat je nu hebt met het huidige aanbod op de markt. Zo zie je meteen of je nu een duur contract hebt.
  • De V-test toont je binnen het huidige marktaanbod alle contracten, gerangschikt van goedkoop naar duur.

Voor beide tests gebruik je best de laatste jaarafrekening. Daarop lees je immers welk contract je nu hebt en staat ook het jaarverbruik vermeld.

Gezien de lage prijzen op dit moment, raden we (net zoals de CREG, VREG, Testaankoop en vele anderen) je aan om te kiezen voor een vast tarief, zelfs op drie jaar. Zakken de prijzen nog, dan kan je steeds switchen naar een goedkoper contract. Stijgen de prijzen dan, heb je toch het huidig lage tarief voor de volgende drie jaar. Natuurlijk raden we je ook aan om voor groene stroom te kiezen.

Doe er jouw voordeel mee en schenk je cliënten hetzelfde cadeau!
 


 

Corona-dienstverlening Fluvius

AardgasbudgetmeterOok in corona-tijden houdt Samenlevingsopbouw de vinger aan de pols bij kwetsbare doelgroepen. We krijgen heel wat signalen dat steeds meer klanten van de netbeheerder in financiële moeilijkheden komen door de lockdown en het verplicht 'in-je-kot-blijven'. Momenteel onderneemt de Vlaamse Regering geen corona-maatregelen voor deze specifieke doelgroep.

In de Commissie Energie van het Vlaams Parlement verwijst minister Demir wel naar Fluvius. Fluvius helpt haar klanten die signaleren (al of niet via een OCMW-maatschappelijk werker) dat ze het moeilijk hebben met hun gas- of elektriciteitsfactuur of met de opladingen van hun budgetmeter. Naargelang de situatie van de klant wordt er op maat een oplossing voorgesteld.

Samenlevingsopbouw vroeg Fluvius dan ook om dit aanbod bekend te maken aan alle OCMW's in Vlaanderen, wat inmiddels is gebeurd.

Diezelfde boodschap is dus ook voor jullie in het werkveld belangrijk: hoor je dat er iemand problemen heeft om energiefactuur te betalen of voldoende op te laden, laat die dan zeker contact opnemen met Fluvius via het klantenkantoor of telefonisch (al of niet via het OCMW)!

Verantwoordelijke uitgever:
Ann Van der Wilt | ann.van.der.wilt@samenlevingsopbouw.be | 015 20 13 75